6 tips voor een toppositie in Google met jouw website

Je hebt een prachtige website laten bouwen, maar bent maanden later nog steeds niet vindbaar op de eerste pagina in Google. Gelukkig is er voor elk probleem een oplossing, ook hiervoor. Want in welke markt je je ook begeeft: het is voor ieder bedrijf mogelijk om succesvol te worden in Google. In dit artikel delen we 6 tips die jou helpen om je website een toppositie in Google te geven.

1. Kies voor long tail-zoekwoorden

Om je SEO te verbeteren en op de eerste pagina in Google te komen, is het gebruik van goede zoekwoorden essentieel. In online marketing maken we onderscheid tussen twee soorten zoekwoorden: short-tail en long-tail. Short-tail-zoekwoorden bestaan meestal uit één woord en zijn algemeen van karakter, terwijl long-tail-zoekwoorden juist heel specifiek zijn. Veel marketeers denken dat long-tail-zoekwoorden altijd meerdere woorden bevatten, maar dat is niet per se het geval. ‘Paard’ is bijvoorbeeld een algemeen zoekwoord, terwijl ‘shetlanderponyveulentje’ een heel specifiek zoekwoord is.

Wanneer je short-tail-zoekwoorden gebruikt – bijvoorbeeld ‘dakkapel’, ‘badkamer’ of ‘hardloopschoenen’ – is het bijna onmogelijk om op de eerste pagina van Google te komen. Er zijn immers honderden bedrijven die dit soort zoekwoorden gebruiken en daar kun je het nooit van winnen.

Enkele voorbeelden van long-tail-zoekwoorden:

  • Wat zijn de kosten van een dakkapel?
  • Geschikte badkamer voor senioren
  • Hardloopschoenen voor mensen met hielspoor
  • Vakantiepark waar honden welkom zijn

Door long-tail-zoekwoorden te gebruiken, vis je in een andere vijver dan de grote jongens op het internet en behaal je betere resultaten.

2. Schrijf SEO-pagina’s van 1.000+ woorden

Google wil graag de beste zoekmachine ter wereld blijven en dat kan alleen wanneer ze hun gebruikers de meest relevante resultaten tonen. Wil je goed scoren met jouw SEO-pagina, dan is het belangrijk om relevante teksten te schrijven met voldoende informatie om de lezer verder te helpen.

Om er zeker van te zijn dat je aan die richtlijn voldoet, is het raadzaam om SEO-teksten te schrijven van ongeveer 1.500 woorden. Dit biedt je de kans om de lezer van uitgebreide informatie te zien en de nodige backlinks te plaatsen naar andere onderdelen van je site. Schrijf je bijvoorbeeld een long read over hardloopschoenen voor mensen met hielspoor, dan kun je doorlinken naar een SEO-pagina over zooltjes of tips tegen hardloopblessures.

3. Help Google een handje met een sitemap en een verzoek tot fetching

Wanneer je een SEO-pagina geschreven hebt, kan het lang duren voordat deze zichtbaar is in Google. Gelukkig zijn er diverse trucjes om dit proces te versnellen. Wat Google bijvoorbeeld enorm helpt om je site sneller te crawlen, is een sitemap. Je kunt dit zien als een soort GPS voor de zoekmachine. Op Google kun je hier meer informatie over vinden – zie je meteen welke SEO-pagina over sitemaps het beste scoort.

Een andere manier om sneller zichtbaar te worden in de zoekmachine, is door SEO-pagina’s te fetchen in Google Search Console. Daarmee doe je een verzoek aan Google om de pagina versneld te indexeren.

4. Mik op de zoekwoorden die nét niet hoog genoeg staan

Scoor jij op bepaalde zoekwoorden nét niet goed genoeg en blijf je op de tweede of derde pagina van Google steken? Dan is het de moeite waard om de pagina’s met deze zoekwoorden als eerste te optimaliseren. Een paar kleine aanpassingen zijn vaak al genoeg om deze pagina’s een boost te geven en alsnog op die felbegeerde eerste pagina te komen.

Enkele eenvoudige optimalisatietips:

  • Plaats relevante afbeeldingen op je SEO-pagina en comprimeer deze met compressjpeg.com of tinypng.com. Dit versnelt de laadtijd op je pagina en daar wordt Google blij van;
  • Plaats interne links naar andere onderdelen van je website, zodat bezoekers langer op je site blijven en een relevantere gebruikerservaring hebben;
  • Maak gebruik van LSI-keywords. Dit zijn zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je huidige keywords. Schrijf je bijvoorbeeld een SEO-pagina over autoverzekeringen, dan is het slim om ook informatie te geven over schadevrije jaren. Google is slim genoeg om te begrijpen dat deze zoekwoorden met elkaar te maken hebben en zal je pagina beter beoordelen.

5. Maak je SEO-pagina’s gebruiksvriendelijk

Een goede SEO-pagina kan niet zonder gebruiksvriendelijkheid. In het vakgebied noemen we dat user experience (UX). Je maakt je pagina gebruiksvriendelijker door interne links te plaatsen, met kopteksten en alinea’s te werken en call-to-actions te plaatsen. Denk hierbij aan klikbare buttons die naar de contactpagina leiden of formulieren waarmee je een offerteaanvraag kunt doen.

Onder gebruiksvriendelijkheid valt ook de techniek en snelheid van je website. Als je pagina traag laadt of niet geoptimaliseerd is voor smartphones, eindig je minder hoog in de zoekmachine.

6. Meet elke maand je resultaten en optimaliseer waar nodig

Meten is weten en dat geldt ook voor SEO. Door je resultaten te monitoren en waar nodig bij te sturen, weet je zeker dat je SEO-traject zijn vruchten afwerpt. Je kunt hiervoor Google Search Console gebruiken, maar wij raden aan om ook gebruik te maken van professionele SEO-software zoals SE Ranking of SEM Rush.

Op naar de eerste pagina in Google: zo verbeter je de SEO van je website

Hoewel bovenstaande tips tot de belangrijkste SEO-adviezen behoren, zijn er talloze andere dingen die je kunt doen om je SEO-succes te bevorderen. Een van die dingen is werken aan je naamsbekendheid op internet. Wat veel marketeers niet weten, is dat een bedrijfsnaam met online autoriteit hoger scoort in de zoekmachine; ook op zoekwoorden waar de bedrijfsnaam zelf niet in voorkomt.

Wil je daar meer over weten? Lees dan ons blog over dit goed bewaarde SEO-geheim om hoger in Google te komen.

Gratis websitecheck

Ben jij benieuwd hoe jouw huidige website presteert qua techniek, snelheid en gebruiksvriendelijkheid? Vraag de gratis websitecheck aan en wij sturen je binnen enkele dagen een adviesrapport!